Petra Hurks is afgestudeerd als neuro- en revalidatiepsycholoog en gepromoveerd op een onderzoek naar de meerwaarde van psychologische tests voor ADHD-diagnostiek. Ze is werkzaam bij de universiteit Maastricht als hoogleraar psychodiagnostiek. Zij verricht o.a. onderzoek naar welke biologische en contextuele factoren het welbevinden van mensen beïnvloeden. Daarnaast bestudeert ze de effectiviteit van cognitieve en gedragsinterventies. Bij dit type onderzoek is het belangrijk dat gewerkt wordt met psychometrisch goede instrumenten en meer bekend is over hoe tests ingezet (kunnen) worden bij het nemen van beslissingen. Hurks richt zich ook daarop in haar werk. Zo is bijv. Hurks voorzitter binnen de Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN; www.psynip.nl), een landelijke commissie die zich richt op het verbeteren van de kwaliteit van psychologische en educatieve tests en testgebruik. Daarnaast heeft ze, samen met anderen, bijv. diverse tests ontwikkeld, zoals de PASSC-vragenlijst om oorzaken van ADHD in kaart te brengen, en is ze betrokken bij meerdere Nederlandse bewerkingen van internationale tests, zoals de Wechsler-intelligentietests voor kinderen en volwassenen, de 5-15-R vragenlijst om gedrag te meten, en de KATID voor kinderen en volwassenen voor tijdverwerkingsvaardigheden waaronder tijdmanagement.